Saturday 28 January 2012

Lang Bahu Hitam (Black-Shouldered Kite / Black-Winged Kite)

Lang Bahu Hitam ataupun nama saintifiknya, Elanus caeruleus daripada keluarga Accipitridae adalah satu-satu helang yang boleh ditemui di kawasan pinggir hutan dan tanah lapang khususnya berhampiran dengan sawah padi/bendang (kalau ikut loghat utara) sehingga ke 500 meter dari aras laut. Lang Bahu Hitam boleh di jumpai di negara Afrika sehingga ke Australia termasuk Malaysia. Jadi distribusi helang ini agak luas. Saiz burung dewasa adalah antara 31cm - 35cm dan makanan kegemarannya adalah tikus. Atas sebab ini kadang kala helang ini juga dipanggil sebagai Lang Tikus !

Bahagian atas badan lang ini berwarna kelabu pudar manakala bahagian sayap sekundernya berwarna hitam. Matanya berwarna merah dan bahagian bawah badannya berwarna putih.

Burung betina akan bertelur sebanyak 3-5 biji di mana sarangnya dibina atas pokok yang tidak setinggi seperti helang-helang yang lain. Musim pembiakannya dikatakan sepanjang tahun.

Salah satu ciri istimewa burung pemangsa ini ialah tabiatnya yang memerhati mangsa dari atas sambil mengipas-gipas sayapnya sebelum menjunam ke arah mangsa. Tabiat ini tidak ditonjolkan oleh mana-mana helang yang lain.

Lang Bahu Hitam juga mencari mangsanya dari tempat yang statik seperti dari tiang kayu atau dawai telepon. Lang Bahu Hitam adalah satu-satunya burung lindungan di negara Malaysia di bawah akta 76/72. Kalau senang jom pi memburung!

2 comments:

Anonymous said...

Lang tikus ni bleh bagi makan daging ayam x?

Ron-Nature Adventures said...

Saya belum cuba lagi :-)

Birding here and there from February to March 2024

 Not many birds appearing at my local patches. I probably need to travel further to see more birds. Green-back Flycatcher Male Quite a frien...